Tekst og foto Arild Hansen
Bare dager etter at den ivrige dugnadsgjengen fra Øygospel har tømt Flekkerøyhallen for den store scenen, høytalere og hundrevis av stoler, er det påan igjen. Lørdag slår Flekkerøy skolekorps på både skarp- og stortromma, og inviterer til det tradisjonsrike og populære Loppemarkedet.

Denne plakaten er plassert i trappen opp mot Flekkerøy kirke, for å minne folk om at lørdag er det en ny stor dag i øyas storstue inne i Lindebøskauen.
Fristende meny
Og så er det bare noen få dager siden den siste trekningen av Korpsets «Maikalender» ble delt ut. Så mai og juni måneder er selvfølgelig Skolekorpsets bærebjelker, og nå er de klare for ett nytt Loppemarked.
– Vi gleder oss alle sammen. Mye arbeid er gjort i forkant, og vi er klare, sier Cecilie Brambani- Hellstrand, som har fått den søte tittelen som kafegeneral.
Hun forteller videre:
– Det som jo er litt ekstra gøy med dette arrangementet er at vi har så mangt å by på. Inne i hallen finnes det tusener av store og små lopper i alle varianter, mens i kafeen kan vi by på en haug av smørbrød, kaker og kald og varm drikke. Når dørene åpner klokken 11.00, og etter at Korpset utendørs har ønsker velkommen med det de er gode på, strømmer folk inn. Mange med øynene mot loppene, men det hoper seg også opp en lang kø i kafeen.

Masse godt står på menyen
Mange vet hva vi har å by på, sier Cecilie og ramser opp menyen:
Rundt 350 rekesmørbrød.
Nærmere 400 wienerpølser.
50 karbonadesmørbrød.
Rundt 700 smørbrød totalt.
Over 300 fylte kakestykker.
Samt en haug av sjokoladekakestykker, brownies, muffins og ett stort utvalg av glutenfri og laktosefrie kaker.
En enorm stabel med vafler.
En haug av annet gjærbakst.
112 liter med mineralvann.
Kjøpt inn 1000 kaffekopper.
Så blir det selvfølgelig Norunn (Skuland) sitt kranselotteri
.
Takker familiene
– Alt dette hadde vi selvfølgelig ikke klart uten hjelp. Vi har 44 musikanter i korpset. Og du verden for noen fantastiske familiemedlemmer de igjen har. Mange av dem baker alt dette kakeverket. Andre igjen stiller opp fredags kveld og skreller sylferske reker, som igjen blir smurt og gjort ferdige av andre jenter igjen lørdag formiddag, sier Cecilie og smiler.
Det har hun all grunn til. Rett etter påske startet de forberedelsene, og lørdag kan mange hundre gjester igjen kose seg i øyas storstue, med en haug av lopper og masse godt å sette tennene i.

Folk storkoste seg i cafeen i fjor.

Her er den faste jentegjengen som ordner med alle de gode smørbrødene. Fra venstre Magnhild Olsen, Aud Gundersen, Jorunn Salvesen, Eva Skau, Kari Skage, Ingebjørg Lindhjem, Ingrid Akselsen, Ragnhild Nilsen og Norunn Skuland. Bildet er fra i fjor

