Eva Axelsen Udland (t.v.) og Åse Johanne Gamst har til sammen jobbet ved biblioteket på Flekkerøy i 33 år.

Tekst og foto Arild Hansen

I til sammen 33 år har Åse Johanne Gamst og Eva Udland Axelsen vært bibliotekarer ved barneskolen oppe i Myra. Nå krysser de fingrene for at det ikke blir stengt. – Vi må beholde denne sosiale og trygge plassen.

– Fin-fint arbeidssted

Tirsdag traff «4625» de to jentene. Eva var på jobb, mens Åse Johanne var kunde.
Sistnevnte jobbet ved biblioteket fra 1993, og frem til 2009. Da overtok Eva, og hun jobber der ennå og holder åpent hver tirsdag i skoleåret, og samtalene blant mange av kundene de siste dagene, har handlet om at biblioteket muligens må stenge dørene. Ikke skole, men folkebiblioteket.
Saken handler om at biblioteket på Flekkerøy må stenge, mens biblioteket på Hellemyr må redusere til ‘en av to dager.
Samme sak var også oppe i 2008, men da ble Flekkerøy «reddet». Og den videre saken handler om at det skal bygges nytt bibliotek i Rona. I dag har de «Demo Rona» som ble åpnet i mars i fjor.
– Dette er et kjempefin sted for øyfolk. Vi har, og stortrives her på jobb, og alle kunde virker veldig fornøyde med tilbudet. Vi holder åpent tirsdager fra 14-19.00, og her kommer det både enslige og familier og låner bøker. Mange er gjengangere, og så dukker det opp tilflyttere. Veldig gøy, sier Eva og Åse Johanne.

Her er noen av øyas «lesehester». Fra venstre Torbjørn Sværd, Rolf Guttormsen, Åse Johanne Gamst, Berit Guttormsen, Marit Solstad Sværd, Snefrid Opsahl, Bente Wam Fjell, Kathrine Thomassen, Hilde Kristiansen, Agathe Egeli med sønnen David.


Åse Johanne var lærer ved barneskolen i 40 år, samtidig som hun drev skolebiblioteket i over femten år før hun begynte på Folkebiblioteket i 1993.
Eva har jobbet i utrolige 40 år i bokhandelen Berge Libris inne i byen.
Så knapt noen bokhandler/bibliotekar i byen har vel knapt holdt i flere bøker enn nettopp disse to blide jentene fra Flekkerøy.

– Vi har gått her å lånt bøker hver fjerde uke i 10-12 år, sier Marit Tørressen Ruud (t.v.) og Karin Elefsen.


Tirsdag dukket det opp noen gjengangere, for å både levere å låne nye bøker.
Og, de var krystallklare;
– Her har vi gått i årevis og lånt bøker, og det blir jo feil hvis vi må inn til Vågsbygd å levere og låne. Her er det ei trivelig betjening, og de har ett godt utvalg i hyllene. Vi må beholde dette på øya.
Saken skal opp i Kultur og Idrettsetaten 4. juni.

Vi må bevare bibliotekene

– Jeg har visst om denne saken siden i desember i fjor, og har fulgt den tett. Vi må bevare bibliotekene på Flekkerøy og på Hellemyr, sier Tor Kristian Ludvigsen som er leder av Kultur og Idrettsetaten i Kristiansand.

Tor Kristian Ludvigsen er leder i Kultur og Idrettsetaten.

Kiwi på øya

Tor Kristian er født i Lillesand, men vokste med årene opp på Slettheia. Etter videregående skole valgte han å ta seg ei skikkelig jordomseiling, helt for seg sjøl.
– Greit å reise rundt i verden og la tankene fly litt, sier Tor Kristian og smiler.
Etter hjemkomst landet den første tanken på Kiwi Hamresanden. Her begynte han som «alt-mulig-mann», samtidig som han studerte IT på UiA. Da studiene var over, fikk han tilbud om å gå «Trainee» i Kiwi-systemet, og etter hvert ble han assisterende butikksjef i butikken ved den store og idylliske campingplassen ved Topdalsfjorden.
I 2017 fikk han tilbud om å bli butikksjef ved Kiwi Flekkerøy, og med tid og stunder ble det familie og husbygging ute i Revemyra på øyas østside.
I 2023 sa han farvel til frukt og grønt, ferske matvarer, godteri og alt det Kiwi har å by på.
– Jeg trivdes jo godt på Kiwi, men da tilbudet som driftsleder ved Avfall Sør i Sørlandsparken dukket opp, takket jeg ja til det, sier Tor Kristian som meldte seg inn i KrF i 2022.
Siden har det gått slag i slag. På jobb og i politikken.
– I 2023 ble jeg leder av Kultur og Idrettsutvalget. En interessant og spennende jobb, som jo gir oss i styret mye å tenke på. Det er jo mye som skjer rundt om, sier Tor Kristian, som snakker varmt om de to bibliotekene som er i faresonen.

– Finne løsninger

– Jeg har vært tydelig på at vi må finne løsninger slik at vi kan bevare bibliotekene på Flekkerøy og på Hellemyr. Bibliotekene er ett tilbud i nærmiljøet og lavterskeltilbud som også er viktig for barn og ungdom. Forslaget er å legge ned på øya, og halvere på Hellemyr hvor de har åpent to dager i uka, sier Tor Kristian og fortsetter;
– Saken skal opp 4. juni i Kultur og Idrettsutvalget. Før det skal dette behandles i de ulike gruppene. Dette handler jo i bunn og grunn om at det skal bygges ett nytt bibliotek i Rona. De har i dag ett midlertidig tilbud i «Demo-Rona», noe jeg sjøl åpnet i mars i fjor, sier Tor Kristian Ludvigsen.

Her underviser lærerinne Anett Alfsen elevene i sjette trinn.

Her underviser Ingunn Heier Pedersen elevene i syvende trinn.

Elvene i sjette og syvende trinn ved barneskolen har skrevet sine egne ord til både ordføreren og leder av Kultur og Idrettsetaten. Så det er veldig mange som engasjerer seg i saken

Dette innslaget har elever ved barneskolen laget, og det blir sendt videre til ordføreren og leder av Kultur og Idrettsutvalget.

– Ett skattekammer

– Ett bibliotek er ett skattekammer for kunnskap, for utvikling og kompetanse, samt historie og leseglede.

– Viktig

Det er Vidar Kleppe som sier dette til «4625» når vi treffer han tirsdag ved barneskolen oppe i Myra.
Ingen har sittet så lenge som bystyrerepresentant som Vidar i Kristiansand.
– Jeg begynte første gang i 1987. Begynner jo å bli noen år siden det, sier Vidar som i dag representerer «Kleppelista».
I dag snakker han like varmt om biblioteket på Flekkerøy, som han gjorde sist gang det var planer om stengning. Det var i 2008.
– Flekkerøy er gjennom årene kjent for sin enorme dugnadsinnsats. Så de fortjener så absolutt å få ting tilbake. Slik som dette biblioteket som jo ligger vegg i vegg med barneskolen. Det er jo glimrende. Bare det å gi ett slikt tilbud til barn inn i fremtiden, passer ypperlig i disse «skjerm-tider», sier Vidar og smiler.
Han fortsetter der;
– Da vi vokste opp handlet det jo om å lære å lese og skrive. Nå vokser barn og ungdom opp med en helt annen lærdom. Derfor er det utrolig viktig å beholde bøker, også for ungdommen og godt voksne og litt eldre øyfolk, sier Vidar Kleppe.

Tirsdag var Vidar Kleppe på besøk ved biblioteket på Flekkerøy. Her traff han Eva Axelsen Udland (t.v.) og Åse Johanne Gamst.

I 1798

Biblioteket i byen har en stolt historie. Man må helt tilbake til 1798 da biskop Peder Hansen tok initiativet til å starte Kristiansand Folkebibliotek.
– Der ser du, sier Vidar og smiler.
– Som nevnt innledningsvis. All kunnskap finner du i biblioteket.
– Og mye takket være Vidar fikk vi beholde biblioteket i 2008. Han snakket varmt om både øya og barneskolen, og om hvor mye biblioteket betyr for beboerne her ute på øya, sier Åse Johanne Gamst, som minnes godt den tida der var snakk om stengning.
– Det var en lettelse, for jeg som var bibliotekar, for barneskolen, og ikke minst for folk her ute som elsket og lese bøker, avslutter Åse Johanne Gamst.

6.-klassingen Nina Tønnessen sendte inn dette leserinnlegget til spalten «Ung Mening» i Fedrelandsvennen da biblioteket var ment nedlagt i 2008.

Dette stod å lese i Flekkerøyposten i mars/april-utgaven i 2006 (foto Elin Magnussen)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Finn ut mer om hvordan kommentardataene dine behandles.