Tekst og foto Arild Hansen
PROGRAM FOR DAGEN NEDERST PÅ SIDEN.
Klokken tikker og dagene ruller. Søndag er det klart for ett av årets aller største høydepunkter; 17. mai, selveste nasjonaldagen står for tur, og som i alle år – store og små gleder seg veldig. – Vi er klare, sier lederne av de to største attraksjonene her ute på Flekkerøy.
Fra nyttår
Mye handler om tradisjoner når ett 17. mai-programmer landet rundt skal spikres. Så også her ute.
– Vi hadde vårt første møte rundt nyttår, og siden har vi truffet hverandre minst ‘en gang i måneden, sier Elise A. Omland til «4625» bare dager før bunadene og all finstasen skal hentes frem.
Hun er leder av årets komite. Som tradisjonen tro består av 10 foreldre ved 7. trinn på barneskolen oppe i Myra.
– Det blir som vanlig kransenedleggelse og tale for dagen på toppen av kirkebakken på morgenkvisten, før 17. maitoget starter på ruten innover mot hallen (se program under). Vi satser alt på oppholdsvær og mye folk langs fortauene innover, sier Elise og smiler veldig.
For, dette skal bli en ny flott dag inne ved det flotte idrettsanlegget i Lindebøskauen.
– Som vanlig vil det kry av folk der inne når den siste puljen i toget avslutter, og hvor alle barna har fått utdelt hver sin is. Samtidig vil de se at det er en stor og flott dugnadsgjeng som står og venter. Både utenfor, og inne i hallen. Flekkerøy Skolekorps skal vise hva de er gode for, og de byr opp til en gigantisk konsert. Det blir underholdning, og så skal jo årets Flekkerøypris også deles ut. Det er jo alltid en spennende greie, sier Elise, og avslutter med følgende:
– Utenfor hallen skjer det jo også en del. Tradisjonen tro, her også, blir det tautrekking mellom beboere fra Øst- og Vesterøya, og så blir det jo en fin anledning til å få seg en god matbit. Det er Skolekorpset og Fløy IL som skal stå for maten. Det er bare å glede seg til denne flotte dagen. Det er en veldig stor og flott dugnadsgjeng som skal legge alt til rette for at folk skal kose seg og minnes årets 17. mai.

Anne Rui Lindevik er leder for Flekkerøy Skolekorps. Her fotografert under en av de siste finpussene før den store dagen kommende søndag.
– Vi også
– Som komiteen, og folk for øvrig. Alle rundt Skolekorpset gleder seg veldig til denne store dagen, sier leder Anne Rui Lindevik.
Men, det er ikke bare selve nasjonaldagen det har handlet om for Korpset i disse tider. Før mai måned så dagens lys, hadde de gjort den tradisjonelle Mai-kalenderen klar for salg. Da var annonsesalget, trykking og distribusjonen unnagjort. Samtidig ryddet de rom for øvelser, og når 17. mai-flagget blir pakket sammen søndag kveld, rettes tankene mot det gøyale Loppemarkedet som går av stabelen lørdag 6. juni, tradisjonen tro i øyas storstue ute i Lindebøskauen.
Anne kom med i Skolekorpset for rundt åtte år siden, og i de siste fem har hun vært leder. Det var på den tiden pandemien inntok kloden, og mang ett lag eller forening rundt om fikk føle på det. Også Korpset.
– Vi stod igjen med 4-8 musikanter, og det så nitrist ut, sier Anne, som nå har all grunn til å smile, sammen med de øvrige som legger ned mye arbeid rundt øyas musikanter.
For, samtlige skal ha all honnør for innsatsen de har lagt, og legger ned. I dag teller de 44 medlemmer, og når folk langs 17. mai-ruten vinker med flaggene, finnes det ti yngre musikanter som aldri har vært med på dette før.
– Øvelsene har vært mer intense i det siste, med blant annet to lange helger etter påske. I de tre siste ukene har de hatt to øvelser i uken, samt individuell spilletid. Vi må jo øve mer, siden vi er blitt så mange, sier Anne og smiler.
Musikantene er i alderen ni til fjorten år. I tillegg får korpset hjelp av ett lite knippe veteraner.

Gunhild E Lindevik pusser Dirigent Reidun Otterstad sin Sousaphone/Tuba til 17 mai.
2 flasker sølvpuss gikk med! (foto Anne Rui Lindevik)

En stykk nypusset Sousaphone/Tuba (foto Anne Rui Lindevik)
Anne avslutter slik:
– I de siste dager har musikantene pusset og gnikket på de respektive instrumentene, og så har de tradisjonen tro laget sukkerspinn til den store gullmedalje. Noe som jo har falt ekstra godt i smak på denne spennende og gøyale dagen. Vi gleder oss, hele bunten, sier Anne Rui Lindevik.

Skolekorpset har øvd jevnt og trutt frem mot 17.Mai. – Vi er klare! (foto Christer Brambani-Hellstrand)


