Under gudstjenesten søndag takket festivalsjef Lasse Pettersen aboslutt alle som har vært med i årets Øygospel, og en ekstra takk til alle som møtte opp til gudstjenesten.

Tekst og foto Arild Hansen

Under gudstjenesten søndag tok festivalsjef under Øygospel 2026, Lasse Pettersen ordet: Han var krystallklar: Tusen, tusen takk alle sammen, sa han til folket som hadde samlet seg i øyas storstue.

Siden onsdag

Visst hadde sin gode grunn til å takke. Men kanskje gjerne litt til seg sjøl først. For nå er det tredje år i strekk han er leder for denne fantastisk flotte festivalen, og sammen med sitt enormt store team rodde de det hele i land til hoppsportens 20 i stil, eller gjerne til avisspaltenes terningkast 6 – seks.
Helt siden riggegjengen onsdag begynte å forvandle en håndballhall til en kjempestor konsertsal, og frem til det var tomt for både fiskesuppe, lasagne og pølser søndag ved middagstider, har området innerst i Lindebøskauen vært ett eneste stort smil. Rundt 6.000 personer har vært innom dørene i solskinnet (frem til suppa kokte søndag), og alle de frivillige har lagt ned en dugnadsånd det står all respekt av. Fra morgen til klokken har bikket midnatt, eller som Magne Tønnessen sa det så søtt. Han var med i tretten år, og sjef i noen av dem.

Magne Tønnessen var med i Øygospel i 13 år, flere av dem som fesrivalsjef. – Gøy å se at generasjonene følger i generasjoner, sier Magne som var på «Søndagskolen» søndag.


– Det er jo gøy å se at generasjonene vokser her ute på øya. At gjerne barna til noen som har vært med tidligere har blitt med og tatt ansvar. Det er gøy, sier Magne som i år var med og arrangerte «Søndagskolen» for de små i klubbrommet til Fløy.

7 til over 70

Lasse Pettersen smiler ennå mens vi treffer han i en smekkfull kafé etter gudstjenesten. Nå gjenstår nedriggingen, men han stopper litt. Vi vil ikke forstyrre, men;
– Det som har vært ekstra gøy med konsertene er jo at vi har hatt besøk av barn fra syv år og opp til de over 70, og gjerne litt over det igjen, sier Lasse.

Flekkerøyhallen var fylt til randen under gudstjenesten søndag

Gjester har i løpet av disse dagene kommet fra både øst og vest, innefra, og selvsagt fra øya. Under gudstjenesten søndag kjente vel de fleste de fleste her ute i fra. Flerfoldige hundre stoler var satt ut, samt at det var nesten fult på tribunen. Og programmet var klokkeklart, og nærmest en tro kopi fra tidligere år. Og det er like flott og fjongt hver gang. Les bare;
Sang og musikk ved Øygospel Lovsangsteam, og barna i Belive Dansestudio viste hva de har lært. Andreas Nilsen, født og oppvokst i Kvennesviga på Flekkerøy, hadde tatt turen hjem fra sitt nye hjemland, Brasil.

Flekkerøy-gutten Andreas Nilsen er hjemme på besøk fra Brasil. Han holdt  talene under hele arrangementet.


Han holdt en fengende og engasjert tale. Ikke ofte man kan høre knappenåla falle i Flekkerøyhallen.
Som en gjenganger så søtt sa det på vei ut av hallen. Stappa mett etter ett godt måltid med lasagne og fiskesuppe. Han ville ikke på trykk, men sa i vert fall dette:
«- Nå skal jeg hjem og hvile middag, og svelge og nyte ett nytt og fantastisk flott Øygospel. Maken til ungdom og voksne som står bak alt dette, og så gøy at «halve øya» er engasjert. Det er kort og greit helt imponerende. Gleder meg allerede litt til neste år. Det tror jeg ikke jeg er alene om» avsluttet vedkommende.
Bedre kan det vel knapt sies om Øygospel 2026.
Og – «Well done, hele buketten»

Øygospelprisen

Øygospelprisen er en pris som deles ut til personer som gjennom mange år har bidratt til at barn og unge har kommet til tro gjennom sang og musikk.

Janet S. Hansson fikk Øygospelprisen.

Årets vinner er absolutt en god kandidat.

Kandidaten har gjennom flere tiår engasjert seg i forskjellige kor og musikkprosjekter i forskjellige menigheter.

Vedkommende er nærmest maskin å regne når ting skal ordnes, personen er ikke nødvendigvis så veldig opptatt av å bli sett selv, men derimot å fasilitere slik at andre kan få skinne. Om det er praktiske ting, eller om det trengs en pianist på en julegudstjeneste eller tilsvarende så sier vedkommende ja så sant vedkommende er hjemme.

Her er Øygospel Teams. Fra venstre Kristine Kristoffersen, Hannah Linnea Eidem, Nora Ovedie Kjellevik, Preben Jensen, Elias Nakkestad, Eline Angelskår Hansen, Maria Victoria Tørressen, Merete Høyåsen Liane, Vilde Bakke Knutsen, Ruben Lindebø

Her har Believe Musikalgruppe inntatt scenen til stor jubel.

Jorunn Sagedal gjør klar fiskesuppa 

Køene hopet seg opp i kafeen etter gudstjenesten. Fiskesuppe, lasagne og pølser toppet menyen.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Finn ut mer om hvordan kommentardataene dine behandles.