Festivalsjef under Øygospel, Lasse Pettersen ønsker velkommen til årets Øygospel som starter torsdag og varer til middagstider søndag (foto Arild Hansen)

Tekst Arild Hansen

– Vi er heldigvis velsignet med været. Så må håper vi å få besøk av mellom 7-10.000 gjester under årets Øygospel som starter torsdag ettermiddag.

– Enorm dugnad

«4625» treffer festivalsjef Lasse Pettersen rundt middagstider onsdag. Utover dagen vil det strømme til av frivillige.
– Vi blir vel rundt 50 personer som skal rigge opp til det hele starter med middagsservering i og utenfor Flekkerøyhallen klokken 17.00. Videre blir det tale ved øygutten Andreas Nilsen, og så blir det konsert med Chroma Worship. Så går det slag i slag helt frem til det blir servert middag etter gudstjenesten søndag. En søndag hvor alle øyas tre menigheter er med, sier Lasse som smiler om kapp med været denne onsdagen,
Lasse fortsetter;
– Først må jeg fremheve frivilligheten her ute. Foruten de femti nevnte, blir vi rundt 200 personer totalt som skal hjelpe til i hele langhelgen. Så det er litt av ett apparat som settes i gang. Og så smiler jo værmeldingen til oss. Tenk deg tusener av publikummere i ett skikkelig plaskvær. Kontrastene kan være store, sier Lasse som er godt forberedt – i år igjen.

Dette blir publikum møtt av når de ankommer Flekkerøyhallen i helgen (foto Arild Hansen 2025)

Fjern og nær

Utover onsdagen skal den store scenen rigges opp. Kjølevognene med all mat skal på plass. Det skal settes opp telt, og kiosker og kaffebar til det hele startet opp torsdag, sier Lasse som videre forteller at Andreas Nilsen fra Flekkerøy skal tale torsdag, fredag og lørdag, og at det kommer to band fra USA, og ett fra England. Samt Jesus loves electro fra Oslo.
Når været tidligere har spilt på lag med Øygospel, har det vært folkevandring gjennom Lindebøskauen og ut til Flekkerøyhallen.
– Som sagt. Det hadde vært utrolig artig å ta i mot alt mellom 7-10.000 gjester. Mange kommer fra både øya og byen, men det kommer også tilreisende fra Stavanger i vest til Oslo i øst. Og jeg må jo også få takke folk fra øya som åpner dørene sine i både hjem og skibbuer for overnattinger til både band og gjester. Det varmer ekstra, sier Lasse Pettersen

Under ser dere bilder fra fjorårets Øygospel.
Alle foto: Katrine Røsstad

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Finn ut mer om hvordan kommentardataene dine behandles.